ma,wemissyou

Thursday, June 10, 2010

teringat kisah dulu2....-_-
[mama time umrah]

ma, masih kekal dlm ingatan setiap detik besama dengan mama.
mama xpenah lokek kan dengan anak2 mama..apa saje yg anak mama nak mesti mama cuba dptkan.
mama bekerja keras utk membesarkan anak2 mama ni..mama bkk koleksi dayang..mama reka benda baru,sehingga mama berjaya.ya,itu mmg impian mama...

dalam kejayaan mama..mcm2 dugaan yang mama tepaksa hadapi. tp mama xpernah nak tunjuk dekat anak2 mama...

mama sakit. tapi mama kuatkan diri..
mama masih mampu sorokkan penderitaan mama..
sampai satu tahap, dari boleh berjalan, slpas itu tepaksa menggunakan tongkat, dan memerlukan bantuan 'wheel chair' sehinggalah hanya mampu baring diatas katil..

tapi, mama tetap kuat. setiap hari, tgk mama tepaksa telan ubat yg terlalu byk..aku sndiri pun sangat benci akan ubat..apa yg mampu aku buat? hanya memandang mama dgn belas kasihan.

setiap hari , utk hilangkan kesakitan mama..mama tepaksa terima 'injection' dari doktor bertauliah dan juga doktor x bertauliah...huu. disebabkan mama sakit yg teramat sakit.. dgn kebenaran doktor juga,kami diberi kebenaran utk injectkan mama..

ma,ifa xsuka inject mama masa tuh..tiap kali jarum masuk dlm kulit..ifa yg rasa ngilu. tapi mama selalu ckp..mama suka ifa inject sbb xrasa sakit. masa tuh..mgkin ifa masih kecik & berapa faham..

semuanya jadi lebih parah. sehingga hari itu..bila petunjuk semakin hampir. sebulan sebelum mama pergi..mama yg berada kat rumah tiba2 seakan2 tenat dan dibawa kehospital dgn segera..tp xhabis kat situ. ketika mama berada di hospital selayang..mama ada menelefon papa dan memberi tahu yg mama akan masuk ke wad icu. selepas dpt panggilan mama..abg bar terus pergi ke hospital utk tgk keadaan mama. bila abg bar tanya tentang perkara itu...sebaliknya pula yg berlaku. mama cakap yang mama xda kol papa & xtahu pasal icu semua ni..

akhirnya,semua kejadian tuh petunjuk mama akan menghembuskan nafas yg terakhir pada malam itu...mama dimasukkan di icu. tapi kami xdibenarkan masuk ats sbb2 tertentu...doktor keluar dan memberitahu utk cuba menyelamatkan mama sekali lagi..doktor keluar semula. doktor hanya mampu memberitahu "harap semuanya bersabar dan bertenang..kami sudah cuba sedaya upaya. tetapi xdpt diselamatkan" wktu itu jugaklah jantung seakan2 behenti..tapi kami terima dgn tenang.

sudah tentu...semua terasa pemergian mama. tp bila kenangkan blk penderitaan mama yg menghidap penyakit SLE(sytemic lupus erythematosus)..sudah masanya utk Allah mengambil mama. sampai hari ini..semangat mama itulah membuatkan anak2 mama masih kuat dan dpt trskan kehidupan.

pemergian mama mmg terasa seperti baru semalam kehilangan mama..tapi aku besyukur..kerana sempat menjaga mama seperti mama menjaga aku ketika kecil dahulu.

pengalaman duduk dirumah keduaku iaitu hospital byk mengajarku erti kehidupan. & lagi sekali,aku mmg fobia akan hospital.

ketika ini, aku hanya mampu berdoa dan terus berdoa buat mama. yang lain,insyaAllah..ma koleksi dayang xkan berhenti sampai situ. apa yang mama telah usahakan..anak2 mama akan bangunkan semula satu hari nnti.

we miss you ma:'(

6 cOmMeNtS:

ELYN said...

oh ni rupa mama ifa :)
jgn lupa doa utk mak tiap2 hari :)

sniffa93_aznil4eva said...

aha yup:)
susah nak cari gamba mama yg bole letak kat blog..sbb mama xsuka tangkap gamba.

ouh..yup. tu semestinya:)

Ms. Mady :) said...

same la macam mak kite.
tak suke amik gamba.

Al-fatihah untuk arwah mak anjang

sniffa93_aznil4eva said...

hee:) thanx mady...

edzlin007 said...

Al-Fatihah buat arwah mama anda.

sniffa93_aznil4eva said...

thanx sis:)